Mag het een onsje meer zijn?

FotorCreatedons

Vandaag vertel ik jullie alles over een dikke koe, een onsje minder en maatje 38.

Aloha people! Vorige week reed ik met mijn fiets naar een groep vrienden. Aangezien het nu niet bepaald om de hoek is, kwam ik verschillende wegen tegen waar ik moest oversteken. Een voetganger liep over het zebrapad en dat gaf ook mij de gelegenheid om door te fietsen. De man in de voorste auto was het daar alleen niet mee eens en schreeuwde ‘dikke koe’ door zijn openstaande autoraam. Grote kans dat deze man het eerste scheldwoord dat hij tegenkwam, gebruikte om zijn ergernis te uiten, maar ik had de rest van de avond last van mijn ‘dikke koe-zijn’.

Want waarom vinden mensen het nodig om andere op hun postuur te wijzen? Ik fietste verder en probeerde mij, in mijn niet veel verhullende outfit, het was 32 graden, niet op mijn kop te laten zitten, maar heel gemakkelijk was dat niet. Nu kon ik het vrij snel van mij afzetten, want ook ik weet dat maatje 38 niet echt maatje ‘zeekoe’ is. Vroeger was ik onzeker over mijn postuur, maar na 21 jaar in hetzelfde lichaam te zitten, weet je het op een gegeven moment te waarderen.Toch liet het mij niet helemaal los en zodra ik lees dat heel Nederland op zijn kop staat door het ‘zeekoeienstaar’ – verhaal van Halina Reijn, zet het mij steeds meer aan het denken. Niet alleen over het zijn van een vermeende ‘(zee)koe’, maar ook over het hebben van te smalle of te brede dijen, te kleine of te grote borsten, te dunne of te dikke billen. Want, laten we eerlijk zijn, het is nooit goed genoeg voor mensen. Als je een onsje meer bent, dan word je een zeekoe genoemd en bij een onsje minder, ben je meteen een anorexia patiënt. Het enige antwoord dat ik kan bedenken, is dat mensen zo streng zijn voor andere, omdat ze hebben geleerd ook streng te zijn voor zichzelf.

Dit was weer een artikeltje van de categorie: ‘waarom?’. Vergeet niet op de knop ‘volg’ te drukken, want dan krijg je automatisch melding van mijn nieuwe artikeltjes. Laat een tip of een lief berichtje achter. Geniet, want het is vrijdag. Liefs Nikki x

Geef een reactie

