Engelengeduld!

img_20170228_081111_139

Vandaag vertel ik jullie alles over ‘ja-knikkers’, flierefluiters en bijdehandjes.

Aloha lezers! Het weer was een en al regen deze week, dus fietsen naar mijn afspraken was geen pretje. Gelukkig komt de lente steeds dichterbij, dus over een paar weekjes zit ik weer fluitend op de fiets naar mijn bijlesleerlingen. Maar vandaag heb ik eerst nog een nieuw artikeltje voor jullie.

Als je lesgeeft, dan moet je engelengeduld hebben. Het is hoogstwaarschijnlijk zelfs de belangrijkste kwaliteit die je moet bezitten, want het duurt soms iets langer dan gemiddeld voordat een leerling een opdracht of uitleg begrijpt. Dit vergt alleen niet het meeste geduld. Ieder persoon is anders en als je werkt met kinderen en jongeren, dan wordt dit meer dan eens duidelijk. Zo heb je de ‘ja-knikkers’, die doet alsof zij alles begrijpen, de doorzetters, die koste wat het kost de stof willen begrijpen en een voldoende willen halen, de flierefluiters, die van hun ouders bijles moeten volgen en de bijdehandjes, die denken dat zij het eigenlijk beter weten dan jij. Sinds ik bijles geef, kan ik wel stellen dat ik meer geduld heb, maar met deze laatste categorie, moet ik me nog wel eens verbijten. We kijken elkaar recht aan en ik heb zojuist gezegd dat het niet klopt. Zodra ik het uitleg, begint de tegensputtering. Ik haal adem door mijn neus en laat de lucht ontsnappen via mijn mond. Ik weet best dat dit alleen maar komt doordat hij het gewoon niet begrijpt, maar ik krijg meteen de neiging om te zeggen dat hij het dan zelf maar moet uitzoeken. Natuurlijk pak ik in plaats daarvan de informatie uit het boek erbij, zwart op wit is toch meer overtuigend. Stilletjes knikkend begint het tot hem door te dringen en ik kijk uit naar het moment dat een leerling mijn geduld weer op de proef stelt, want ook ik leer iedere dag nog.

Pssst, misschien vind je dit ook leuk: YouTube, Instagram en Blogger.

Dit was ‘Engelengeduld!’. Vond jij dit een leuk stukje en wil je meer van mijn avonturen lezen? Vergeet dan niet op het knopje volg te drukken, dat kan ook zonder WordPress account. Laat een tip of een lief berichtje achter. Liefs Nikki x

Geef een reactie

