Een tien met een griffel en een zoen van de juf

Juf Nikki

Vandaag vertel ik jullie alles over ongewapend voor de klas staan en meivakantie.

Aloha lezers! Het is lang geleden dat ik mijn bijlesverhalen aan jullie heb verteld. Dat betekent zeker niet dat ik ben gestopt, integendeel het werd juist zo druk, dat ik helemaal geen tijd had om in mijn pen (lees: toetsenbord) te kruipen. Vanaf vandaag ga ik jullie weer wekelijks lastigvallen met mijn docentenleven.

‘Ik ga niet, ik ga niet, ik ga niet’, zeg ik zachtjes tegen mezelf. ‘Je kunt het, je kunt het, je kunt het’, fluistert mijn bewustzijn. Ik lig in bed. Morgen sta ik voor het eerst voor een klas (lees: vijf à zes leerlingen) en ik ben doodsbenauwd. Ik heb toegezegd een week te helpen bij een onderwijsproject bij mij in de buurt, om leerlingen te helpen beter te worden in een bepaald vak. Nu, in bed, vraag ik me af waar ik aan begonnen ben. Bijles geven is van een heel ander kaliber. Deze kinderen geven vrijwillig (lees: onder dwang van hun ouders en leraren) hun meivakantie op voor deze dagen. Eén leerling bijles geven is ondertussen mijn specialiteit geworden, maar om nu ongewapend voor een klas met zes geïrriteerde pubers te staan die hun meivakantie heel anders hadden voorgesteld. Was ik daar al klaar voor? Die ochtend kijken zes ogen mij ongeïnteresseerd aan. Ik stel mezelf voor en vertel hen hoe deze dagen gaan verlopen. Uit andere lokalen hoor ik al gelach en overdreven geschreeuw. Dit blijft bij mij uit. De hele week zijn ‘mijn’ kinderen niet blij met de situatie, maar ze luisteren, zijn stil wanneer het moet en gedragen zich. Ik weet weer waarom ik heb toegezegd; ik wil later een strenge, maar rechtvaardige docente worden. Die ervoor kan zorgen dat de leerlingen gemotiveerd blijven en die zelf met plezier naar haar werk gaat. Hopelijk kan ik, maar vooral zijzelf, aan het eind van deze week zeggen dat het niet voor niks is geweest.

Pssst, misschien vind je dit ook leuk: YouTube, Instagram en Blogger.

Dit was ‘Een tien met een griffel en een zoen van de juf’. Vond jij dit een leuk stukje en wil je meer lezen? Vergeet dan niet op het knopje volg te drukken, dat kan ook zonder WordPress account en dat vind ik ook nog eens heel erg leuk. Laat een tip of een lief berichtje achter. Liefs Nikki x

Geef een reactie

